Σελίδες

Παρασκευή 12 Νοεμβρίου 2010

Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων και Βυζαντινό Μουσείο ερίζουν για το Μέγαρο Τσίλλερ-Λοβέρδου

Ο Γερμανός αρχιτέκτονας Ερνέστος Τσίλλερ  απο το in.gr


Διαμάχη για το Μέγαρο Τσίλλερ-Λοβέρδου, στην οδό Μαυρομιχάλη 6 στην Αθήνα, έχει ξεσπάσει μεταξύ των μελών του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων και των εκπροσώπων του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου.

Το μεν Συμβούλιο, με μελέτη του, υποστηρίζει ότι απαιτείται η κατεδάφιση τριών ετοιμόρροπων τμημάτων του κτηρίου, το δε μουσείο -στο οποίο έχει παραχωρηθεί ο χώρος- διαφωνεί.

Η κόντρα αναζωπυρώθηκε την Πέμπτη, κατά τη συνεδρίαση του Συμβουλίου όπου συζητήθηκε η συγκεκριμένη μελέτη.

«Δεν μπορώ να διοικώ υπηρεσίες που δεν εμπιστεύονται η μια την άλλη και δεν θέλω να αμφισβητεί ο ένας τον άλλον» δήλωσε η Λίνα Μενδώνη, γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού και πρόεδρος του ΚΣΝΜ.

Σύμφωνα με τη μελέτη, που παρουσιάστηκε από τη Διεύθυνση Αναστήλωσης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων, το διατηρητέο κτίσμα χρήζει κατεδάφισης τριών ετοιμόρροπων τμημάτων.

Το Βυζαντινό Μουσείο όμως -στο οποίο έχει παραχωρηθεί η χρήση του κτηρίου για την έκθεση συλλογής Βυζαντινών εικόνων της συλλογής Λοβέρδου- διαφωνεί, καθώς σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει το μέγαρο για να εκθέσει νέες συλλογές και υποστηρίζει πως όλοι οι χώροι είναι απαραίτητοι.

«Πρέπει να σταματήσει αυτή η κοκορομαχία. Το μείζον αγαθό είναι να αναδειχθεί το μνημείο αυτό καθ' αυτό και έπειτα όπως -καλώς- το οραματίζεται το Βυζαντινό Μουσείο. Τα αρχαιολογικά προγράμματα προσαρμόζονται στα μνημεία και όχι το αντίθετο» σημείωσε η Λίνα Μενδώνη.

Το αρχικό μέγαρο κτίστηκε στο διάστημα 1882-1885 από τον Τσίλλερ, για να το χρησιμοποιήσει ως κατοικία και γραφείο του.

Το κτήριο αποτελεί υπόδειγμα μεσοαστικού οικήματος της εποχής και έχει πολλές ομοιότητες με το «Iλίου Μέλαθρον», το οποίο κατασκευαζόταν σχεδόν την ίδια χρονική περίοδο από τον περίφημο αρχιτέκτονα. Αποτελείται από συγκρότημα διαφόρων κτισμάτων που κατασκευάστηκαν μεταξύ 1882-1930.

Κατά το 1912 το κτήριο «άλλαξε χέρια» και αγοράστηκε από τον τραπεζίτη και ιδρυτή της Ιονικής Τράπεζας Διονύσιο Λοβέρδο, προκειμένου να μείνει εκεί με την οικογένειά του. Αργότερα, και λίγο πριν από το θάνατο του Λοβέρδου το 1930, ακολούθησαν προσθήκες για τη δημιουργία του Μουσείου Μεταβυζαντινών εικόνων που είχε στη συλλογή του ο τραπεζίτης. Με το πέρασμα όμως του χρόνου οι προσθήκες του κτηρίου, το οποίο για ένα διάστημα χρησιμοποιήθηκε και ως βεστιάριο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, αλλοιώθηκαν.

«Το Βυζαντινό Μουσείο σχεδιάζει να παρουσιάσει περίπου 800 αντικείμενα τα οποία φυλάσσονται, όπως και να καθιερώσει εκπαιδευτικά και πολιτιστικά προγράμματα» ανέφερε κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης η αναπληρώτρια διευθύντρια του Βυζαντινού Μουσείου, Αναστασία Λαζαρίδου.

Το θέμα αυτό είχε επανεξεταστεί από την επιτροπή του υπουργείου Πολιτισμού τον Ιούλιο του 2010. Επανήλθε όμως μετά από διαμαρτυρία του Βυζαντινού Μουσείου γιατί δεν κλήθηκε τότε να παραστεί στο συμβούλιο.

Το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων γνωμοδότησε ομόφωνα ώστε να επανεξεταστεί η υπόθεση.

1 σχόλιο:

  1. καλησπερα,

    πρωτα, να εκφρασω τα συγχαρητηρια μου για την αρχιτεκτονικη και ανθρωπινη ματια σας για τα πραγματα....

    όσον αφορα το Μεγαρο Τσιλλερ, νομιζω οτι η διευθυνση Νετωρεων Μνημειων για να επιμενει, αφου εχει γινει μελετη για την όποια κατεδαφιση τμηματων του κτιριου, θα εχει γινει και μελετη αποκατατασης αυτων...γνωριζετε κατι παραπανω;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

άφησε το σχόλιο σου