Σελίδες

Κυριακή 30 Αυγούστου 2009

ΜΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΑΛΧΗΜΙΣΤΡΙΑ...ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ




απο την Καθημερινή

Η έμπνευση προφανώς δεν έχει προκαταλήψεις ως προς τα υλικά της. Αλλωστε το σύγχρονο ντιζάιν αγαπάει την ανακύκλωση και δεν πετάει τίποτε. Το ίδιο και η αρχιτέκτων Gulnur Ozdaglar από την Αγκυρα, που ανακάλυψε τα χρησιμοποιημένα πλαστικά μπουκάλια βοηθώντας την κόρη της να φτιάξει μια εργασία για το σχολείο. Τότε «είδε» για πρώτη φορά τις δυνατότητές τους, τη διαφάνεια, την ποιότητα, την ικανότητά τους να αλλάζουν μορφή και χρήση. «Στην αρχή έκοψα ένα μπουκάλι στο σχήμα μιας θαλάσσιας μέδουσας. Εκτοτε συνεχώς προσπαθώ να φτιάξω νέα αντικείμενα από αυτό το υλικό, επιθυμώντας όλα να είναι χρήσιμα και όχι απλώς διακοσμητικά», λέει.

«Οσο γι' αυτό που με ρωτούν πάντα, πώς κάνω όλες αυτές τις μικρές τρυπούλες στα αντικείμενά μου, σας πληροφορώ ότι τις κάνω με το χέρι και ένα ψαλίδι».Η μεταμόρφωση και η αναγέννηση μιας φαινομενικά άχρηστης πρώτης ύλης σε ένα νέο είδος αποτελεί για εκείνη ένα προκλητικό μυστήριο, γι' αυτό άλλωστε έδωσε στο μπλογκ της τoν τίτλο Tertium Non Data -ένα λατινικό ρητό των αλχημιστών που μιλάει για τη μαγεία της μεταμόρφωσης, όταν αναμειγνύονται ετερογενή στοιχεία. Με εφόδια τα ψαλίδια της, ένα μαχαίρι κι ένα ηλεκτρικό κολλητήρι, μετατρέπει τα παλιά μπουκάλια σε φωτιστικά, φρουτιέρες, κοσμήματα ή κουμπιά ρούχων.

Τα παράξενα δημιουργήματά της, που θυμίζουν πλάσματα της θάλασσας ή αιθέριες ανεμώνες του βυθού με διαφανή πέταλα, εκτέθηκαν πρόσφατα σε γνωστή γκαλερί της τουρκικής πρωτεύουσας, και εκείνη συνεχίζει να δουλεύει με σκοπό να κερδίσει την κρατική χορηγία που δίνεται σε καλλιτέχνες με περιβαλλοντικές ανησυχίες.

«Ξέρω ότι στη χώρα μου υπάρχουν πολύ σημαντικότερα προβλήματα από την οικολογική αφύπνιση. Πιστεύω, όμως, ότι ο καθένας μας πρέπει να ζει χωρίς να πληγώνει τον πλανήτη», λέει. «Γι' αυτόν τον λόγο η δουλειά μου είναι ταυτόχρονα προσωπική και δημόσια».
http://gulguvenc.blogspot.com/

Παρασκευή 28 Αυγούστου 2009

Η αρχιτεκτονική είναι συνδεδεμένη με τη ζωή μ' έναν ομφάλιο λώρο που της μεταφέρει όλη την ουσία για να υπάρξει

του Ταση Παπαιωάννου - απο το GREEK ARCHITECTS

Ακολουθεί τη ζωή και την εκφράζει. Σε όλες τις ιστορικές περιόδους, η αρχιτεκτονική ήταν εκείνη ανάμεσα στις τέχνες που αποτύπωνε ακριβέστερα την πραγματικότητα και τον τρόπο ζωής των ανθρώπων.

Στις μέρες μας, ο πειρασμός της απληστίας και του άκρατου καταναλωτισμού δεν άφησε ανέγγιχτη ούτε την αρχιτεκτονική. Πώς θα μπορούσε άλλωστε να μείνει αλώβητη, αφού οι νόμοι της ζωής την καθορίζουν; Η ματαιοδοξία πως τάχατες θα υπερνικήσουμε το εφήμερο και τον χρόνο που μας στοιχειώνει, στοχεύοντας στην ποσότητα και στο κραυγαλέο, μας οδήγησε αναπόφευκτα σε άσχημα και υπερβολικά κτήρια. Η ποιότητα όμως πάντοτε μας διαφεύγει, σιωπηλή, και τις περισσότερες φορές κρύβεται στη σκιά των λαμπερών γεγονότων, ώσπου να την αναδείξει και να τη φέρει ξανά στο φως ο χρόνος. Ισως σε άλλες εποχές, ενός καλύτερου μέλλοντος.

Τις τελευταίες δεκαετίες στη σύγχρονη ελληνική πόλη το ιδιωτικό έχει κατακυριεύσει το δημόσιο. Τα σύγχρονα δημόσια κτήρια είναι ελάχιστα, χαμένα μέσα στο συνονθύλευμα των πανομοιότυπων πολυκατοικιών και των αστραφτερών γυάλινων εμπορικών κτηρίων. Τα ιδιόκτητα σπίτια μας αντιθέτως σκαρφαλώνουν με περισσή ευκολία σε κάθε βουνοκορφή, ξεχύνονται ακάθεκτα σε κάθε ερημική παραλία, φυτρώνουν σαν παράσιτα μέσα σε δάση καταστρέφοντας πανέμορφα τοπία. Χωρίς μέτρο! Ο Γενικός Οικοδομικός Κανονισμός προδιαγράφει πόλεις ουδέτερες που δημιουργούνται μέσω μιας γραφειοκρατίας και όχι μιας φρέσκιας και στοχαστικής δημιουργίας. Υποχρεώνει την αρχιτεκτονική να περνάει μέσα από την προκρούστεια κλίνη των πολεοδομικών γραφείων και των απίθανων κανονιστικών διατάξεων που έχουν θεσπιστεί όχι για να τηρούνται, αλλά για να καταστρατηγούνται εν τέλει στην πράξη. Γιατί δεν είναι το θεσμικό πλαίσιο (που κάθε τόσο το αλλάζουμε καταπώς μας βολεύει), οι ημιυπαίθριοι, τα υπόγεια, τα αυθαίρετα, οι νομιμοποιήσεις ή «τακτοποιήσεις» που δημιουργούν το πρόβλημα. Είναι ο βίος μας που ξεχειλίζει από ματαιοδοξία και βαρβαρότητα! Που τίποτε δεν μοιάζει ικανό να μας ξυπνήσει από τον λήθαργο της απάθειας, της κομπορρημοσύνης, του υπέρμετρου εγώ, της «πάρτης» μας. Το θηρίο που πρέπει να αντιμετωπίσουμε είναι ο ίδιος ο εαυτός μας!

more

Δευτέρα 24 Αυγούστου 2009

Η ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΤΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ HIGHLINE ΣΕ ΧΩΡΟ ΥΠΑΙΘΡΙΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΣΤΟ MANHATTAN N.Y. city



H ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ High Line ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΟ ΔΥΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΤΟΥ ΜΑΝΗΑΤΤΑΝ ΚΑΙ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΠΑΛΗΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ ΓΡΑΜΜΩΝ ΣΕ ΧΩΡΟ ΥΠΑΙΘΡΙΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ,ΑΝΑΨΥΧΗΣ ΚΑΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ. ΑΡΧΙΖΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ GROSEVOORT Street ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ Meatpacking District ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ 34η ΟΔΟ, ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ 10η και 11η ΛΕΩΦΟΡΟ.
Η ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΕΓΙΝΕ ΜΕ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΚΙΝΗΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ ΓΙΑ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΣΚΟΠΟ !!!!
ΑΝΟΙΞΕ ΓΙΑ ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΤΟΝ ΙΟΥΝΙΟ 2009, απο 7.00 το ΠΡΩΙ ΜΕΧΡΙ 10.00 ΤΟ ΒΡΑΔΥ.
ΑΠΟΛΑΥΣΤΕ ΤΗΝ !!!
δες το video "highlane" δεξια
http://www.thehighline.org/
interesting video

Σάββατο 22 Αυγούστου 2009

ΜΑΡΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΥ


απο το architetturaedisegno.blogspot.com

Πού είναι τα όρια ατομικισμού και πώς είναι δυνατό να επιτευχθούν οι ισορροπίες μεταξύ της συλλογικότητας και των μεμονωμένων προσδοκιών;

Η Μαρία Οικονομοπούλου ερευνά συνεχώς τέτοια ζητήματα με τα έργα της, συνδυάζοντας τη φωτογραφία με μια σειρά υλικών παραδοσιακά συνδεδεμένων με τη λαϊκή τέχνη.

Γεννήθηκε στην Καλαμάτα και απο το 1985 ζεί και εργάζεται στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας.
Είναι απόφοιτος της ακαδημίας Willem de Kooning του Ρότερνταμ και της Ελεύθερης Ακαδημίας Καλών Τεχνών της Χάγης.
Έχει πραγματοποιήσει μια σειρά εκθέσεων,ατομικών και συλλογικών στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έχει εργαστεί για επιτροπές και δημόσιους χώρους.
Σε μια σειρά έργων της,η καλλιτέχνιδα αλλάζει φωτογραφίες που έχει συλλέξει κατά τη διάρκεια των ετών: αθλητές, πολιτικοί,κινηματογραφικοί αστέρες ή απλοί άνθρωποι αποκόπτονται του αρχικού πλαισίου τους και υπόκεινται σε επεξεργασία.

Στα έργα "κενά μεταξύ μας" ("spaces between us") κεντήματα από κόκκινη κλωστή γεμίζουν τα αρνητικά διαστήματα μεταξύ δύο ή περισσότερων φωτογραφικών θεμάτων, ενώ στα "κοιτώντας μέσα από"("looking through") ασπρόμαυρες εικόνες από ημερήσιες εφημερίδες ειδήσεων τα αποκόπτονται,και προβάλλονται μέσα από λευκά πασπαρτού σε σχήματα άλλοτε αφηρημένα και άλλοτε συμβολικά σε μία προσπάθεια να επαναξιολογηθούν τα αρχικά διαστήματα μεταξύ τους.

Η Μαρία Οικονομοπούλου έχει κάνει αρκετά έργα για δημόσιους χώρους .Έχει διατηρήσει αρχείο με τα ονόματα όλων όσων έχουν συμμετάσχει στα προγράμματά της. Αυτά τα ονόματα επανεμφανίζονται στα καινούργια έργα της, εγκαταστάσεις και photoworks, ως έγγραφα χαρτοκοπτικής ή χειρόγραφα κείμενα που γίνονται υφές με έναν ιδιαίτερο τρόπο.

Αυτό το δίαστημα παίρνει μέρος στην ART ATHINA 2009 και στις "Διευρυμένες οικολογίες" του ΕΜΣΤ.

more

Τρίτη 11 Αυγούστου 2009

ΟΛΛΑΝΔΙΑ , τα πρώτα πλωτά διαμερίσματα



απο το WORLD ARCHITECTURE NEWS


Στην Ολλανδία θα κατασκευασθούν τα πρώτα πλωτά διαμερίσματα στην Ευρώπη, οταν το συγκρότημα Waterstudio της Citadel θα ολοκληρωθεί. Η κατασκευή θα αρχίσει το Μάρτιο του 2010 και θα περιλαμβάνει μια οικιστική μονάδα 60 (εξήντα!!!) διαμερισμάτων και θα βασισθεί σε μελέτη του Koen Olthuis.
Το πρόγραμμα ευελπιστεί να αλλάξει τη σχέση των κατοίκων της Ολλανδίας με το περιβάλλον τους, να ζουν με το νερό και όχι δίπλα του. Η καινοτομία αλλάζει τον τρόπο που οι άνθρωποι στην Ολλανδία έζησαν για αιώνες και καταργεί την ανάγκη για προστατευτικά αναχώματα. Η Ολλανδία έχει 3.500 προστατευτικά αναχώματα, των οποίων η στάθμη είναι κάτω από το επίπεδο της θάλασσας και διατηρούν τη γη στεγνή.
more
more_1

Δευτέρα 3 Αυγούστου 2009

Χτίζουν παράνομα 36 σπίτια στον Υμηττό


απο ΤΑ ΝΕΑ

Στο δάσος του Υμηττού- στη Β΄ Ζώνη Προστασίας όπου επιτρέπονται μόνο κοινωφελείς εγκαταστάσεις- σε μια έκταση 2.000 τετραγωνικών μέτρων άρχισαν πριν από ενάμιση μήνα οι εργασίες για την κατασκευή 36 κατοικιών (!)
Αυτήν τη φορά δεν πρόκειται για αυθαίρετα- από αυτά που «ξεφυτρώνουν» μες στη νύχτα- αλλά για κατοικίες που προορίζονται για αξιωματικούς της Πολεμικής Αεροπορίας και χτίζονται μέσα στο ανενεργό στρατόπεδο της πρώην 350 Πτέρυγας Μάχης με τη... βούλα τού ΓΕΑ.

«Την ώρα που οι μνήμες από τις μεγάλες πυρκαγιές- καταστροφές του 1995, του 1998 και του 2007 παραμένουν νωπές, η ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων και οι υπηρεσίες του υπουργείου Εθνικής Άμυνας επέλεξαν να προχωρήσουν στο χτίσιμο 2.000 τ.μ. στην περιοχή Σακέτα» επισημαίνεται, μεταξύ αλλων, σε ανακοίνωση του Συνδέσμου Προστασίας του Υμηττού. «Αλήθεια, το ΓΕΑ, δεν μπορούσε πουθενά εντός της Αττικής να χτίσει 36 κατοικίες για τους αξιωματικούς της παρά μόνο στην καρδιά του Υμηττού;». Όπως λέει στα «ΝΕΑ» ο δήμαρχος Βύρωνα Νίκος Χαρδαλιάς: «Οι 15 δήμοι - μέλη του Συνδέσμου Προστασίας και Ανάπτυξης του Υμηττού προγραμματίζουν κινητοποιήσεις μετά τις 15 Αυγούστου, αν δεν σταματήσουν τα έργα.

Ζητήσαμε από το ΓΕΑ να μας δώσουν τις άδειες και επειδή δεν το έκαναν καταφύγαμε στην Εισαγγελία. Από εκεί, ύστερα από 30 μέρες, μας απάντησαν ότι τα σχέδια είναι απόρρητα... Αυτό για εμάς είναι αιτία... πολέμου και θα βγούμε στους δρόμους».

Σύμφωνα με τον ίδιο: «Το ΓΕΑ είχε προχωρήσει στον διαγωνισμό για την κατασκευή των κατοικιών από το 2007 αλλά λόγω των πυρκαγιών το θέμα είχε κρατηθεί μυστικό και πριν από ενάμιση μήνα άρχισαν οι εργασίες. Εμείς διεκδικούμε το στρατόπεδο να γίνει πάρκο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Τα πρώην στρατόπεδα παραχωρούνται στους δήμους για να γίνουν χώροι πρασίνου, όχι να χτίζονται νέα σπίτια».

Όπως αναφέρουν από τον Σύνδεσμο Προστασίας Ανάπτυξης του Υμηττού: «Αυτή η οικοδομική δραστηριότητα αποκαλύπτει την παθογένεια του ελληνικού κράτους που αρνείται να προχωρήσει στην απομάκρυνση των βενζινάδικων, των τσιμεντάδικων και των εμπορικών δραστηριοτήτων από την καρδιά του βουνού».
more