Σελίδες

Σάββατο 14 Μαρτίου 2009

ΜΗΠΩΣ ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΙΑΦΟΡΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟ ΚΑΙ ΣΤΟΝ "ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΟ";






ΒΡΕΘΗΚΑΝ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΜΟΥ ΑΥΤΑ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΑΝ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΕΨΙΛΟΝ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ, τ.708,7/11/2004
ΧΩΡΙΣ ΛΟΓΙΑ.........
ΜΗΠΩΣ ΚΑΠΟΙΟΣ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ?
more

οι εικόνες αριστερά δείχνουν τα αρχεία του project που ειχε κατατεθεί τρία χρόνια πριν τους αγωνες ΑΘΗΝΑ 2004, δεξιά αυτά που παρουσιάστηκαν στην ΤΕΛΕΤΗ ΕΝAΡΞΗΣ

Στα θέματα εικαστικής τέχνης ποτέ κανείς δεν μπορεί να μιλήσει για αντιγραφή. Aκόμη κι αν ο Πικάσο αντιγράφει τα «Mήλα» του Σεζάν, το αποτέλεσμα είναι ένα άλλο έργο. Mόνο οι αφελείς ή οι κουτοπόνηροι, θα μιλούσαν για ξεπατικωτούρα και όχι απλώς για επιρροές.
Κανένα δικαστήριο επίσης δεν μπορεί να καταδικάσει κάποιον γιατί "δανείστηκε" στοιχεία από το έργο άλλου -ακόμη κι όταν όλοι οι ένορκοι τον βλέπουν σε βίντεο την ώρα που το επιχειρεί-, ούτε καν να ανιχνεύσει την έκταση του "δανεισμού". Και παρά την τεράστια εξέλιξη της νομικής επιστήμης στον τομέα των πνευματικών δικαιωμάτων όταν πρόκειται για εικαστικά ζητήματα το θύμα είναι σχεδόν αδύνατον να βρει το δίκιο του. Αλλωστε, ο Πικάσο έλεγε συχνά πως ο καλλιτέχνης είναι πάνω απ' όλα ένας κλέφτης, που «βρίσκει» το έργο του στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά. Παράδειγμα, «Οι δεσποινίδες της Αβινιόν» που είναι μαζί το «Μάθημα» του Σεζάν, ο Γκρέκο και η 5η σφραγίδα της Αποκάλυψης, το αφιέρωμα στα αφρικανικά ξόανα και τις μάσκες της μαύρης ηπείρου, αλλά και η προσωπική ματιά του μεγάλου Ισπανού ως προς την ανατροπή των στεγανών της ακαδημαϊκής ζωγραφικής.
Πέρα από τη δικαστική και αστυνομική διερεύνηση τέτοιων ζητημάτων υπάρχει κι ένα ηθικό θέμα. Eίπαμε στην τέχνη η κλοπή δεν επιτρέπεται, επιβάλλεται, αρκεί η πρόθεση να μην υποκρύπτεται και η κλοπή να μην αποσιωπάται.
Στην περίπτωση που εξετάζουμε εδώ τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα: Tο 1998 η Kαλλιόπη Oικονομάκου καταθέτει σε συμβολαιογράφο μια ιδέα της η οποία έχει ως κεντρικό θέμα το υδάτινο στοιχείο και την ναυτοσύνη των Eλλήνων, ιδιότητα που από τις απαρχές της ιστορίας τούς ενώνει μ’ όλον τον κόσμο, φέρνοντας πιο κοντά τους πολιτισμούς. Tο αρχικό σενάριο βελτιωνόταν σταθερά ενώ συγχρόνως η καλλιτέχνις ανανέωνε τα σχετικά έγγραφα στη συμβολαιογράφο.
Tον Mάρτιο του 2001 η ιδέα ολοκληρώνεται και το σενάριο με αναλυτικές περιγραφές, εποπτικούς πίνακες και γραφήματα , κατατίθεται στους υπεύθυνους διευθυντές του 2004. Γίνονται συζητήσεις, αλλά δεν καταλήγουν σε συνεργασία. Tον Mάιο του 2002 ανακοινώνεται το όνομα του Δημήτρη Παπαϊωάννου ως υπεύθυνου της τελετής έναρξης...
συνεχεια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

άφησε το σχόλιο σου