απο το ΒΗΜΑ
Θα εποπτεύει τις διαδικασίες των διαγωνισμών ώστε να είναι αδιάβλητες και αξιόπιστες όπως οι διαγωνισμοί του ΑΣΕΠ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΡΟΥΣΤΑΛΛΗ | Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 2009
Αντιμέτωπος με την κληρονομιά του κ. Γ. Σουφλιά στα δημόσια έργα βρέθηκε ο υπουργός Υποδομών κ. Δ. Ρέππας, ο οποίος ανακαλύπτει ημέρα με την ημέρα ότι τα χέρια του είναι δεμένα σε διάφορα ζητήματα.Χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο όπου συζητήθηκε το προσχέδιο του προϋπολογισμού, αποκάλυψε ότι τα προγράμματα του ΕΣΠΑ τα έχει συμβολαιοποιήσει και ουσιαστικά δεσμεύσει ο προκάτοχός του ως το 2013. Μόνο 1 δισ. ευρώ έχει απομείνει για να το διαχειριστεί η νέα κυβέρνηση. Ο κ. Ρέππας, πιθανότατα θα χρειαστεί την προσεχή εβδομάδα να ενημερώσει πιο αναλυτικά για τα ζητήματα του υπουργείου του τον αρμόδιο Κοινοβουλευτικό Τομέα Εργασίας, καθώς έχει εξαγγείλει την ίδρυση Ανεξάρτητης Αρχής (ένα είδος ΑΣΕΠ, το ονομάζει ο ίδιος), η οποία θα διενεργεί τους διαγωνισμούς για τα δημόσια έργα. Σε γενικές γραμμές αυτό που θέλει ο κ. Ρέππας είναι να υλοποιήσει μια εξαγγελία του ΠαΣοΚ που έρχεται από το βάθος του χρόνου, από την εποχή των κυβερνήσεων του Ανδρέα Παπανδρέου, για την ύπαρξη μιας Ανεξάρτητης Αρχής, τα μέλη της οποίας θα ψηφίζονται από Βουλή με διακομματική συνεννόηση. Η Αρχή αυτή θα εποπτεύει τις διαδικασίες των διαγωνισμών ώστε να είναι αδιάβλητες και αξιόπιστες όπως είναι οι διαγωνισμοί του ΑΣΕΠ.
Ε πίσης, σχεδιάζει να αλλάξει το μειοδοτικό σύστημα που εφάρμοσε η ΝΔ για την ανάδειξη των αναδόχων στα δημόσια έργα και να το αντικαταστήσει με ένα πιο αντικειμενικό σύστημα το οποίο θα έχει ενδεχομένως ως αφετηρία τον μαθηματικό τύπο σε βελτιωμένη εκδοχή του. Δύο είναι τα σημεία«κλειδιά»: Να υπάρχουν λεπτομερείς μελέτες, οι οποίες να περιγράφουν ακριβώς το αντικείμενο ώστε να μην προκύπτει ανάγκη σύναψης συμπληρωματικών συμβάσεων, οι οποίες αυξάνουν ανεξέλεγκτα το κόστος των έργων και που τα τελευταία χρόνια από εξαίρεση έγιναν κανόνας.
Και να υπάρχουν πραγματικά τιμολόγια τα οποία να αποτυπώνουν τις τιμές της αγοράς. Στόχος του κ. Ρέππα είναι να τεθούν κανόνες στο παιχνίδι: «Πρέπει να βοηθηθούν οι ελληνικές εταιρείες να γίνουν εξωστρεφείς. Θέλουμε εθνικούς πρωταθλητές, πρέπει όμως να έχουμε και πρωτάθλημα» λέει στους συνεργάτες του.
Σε ό,τι αφορά τα δημόσια έργα, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών βρέθηκε προ τετελεσμένων, όπως ειπώθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο. Δεν είναι μόνο η δέσμευση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ. Το πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ έχει δώσει προκαταβολές σε κάποιες εταιρείες, οι οποίες εισπράττουν χρήματα από τα διόδια αλλά απειλούν με ενεργοποίηση ποινικών ρητρών επειδή δεν έχουν προχωρήσει οι απαλλοτριώσεις και σε ορισμένες περιπτώσεις δεν έχουν γίνει ούτε οι μελέτες. Η κατάσταση απαιτεί σκληρή επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων με τους αναδόχους ώστε να βελτιωθούν οι όροι τους.
Στο υπουργείο Υποδομών συζητείται επίσης το ενδεχόμενο αλλαγής πολιτικής στο θέμα των διοδίων. Η πρόθεση του υπουργείου είναι αφενός να μπουν διόδια στην Εγνατία οδό, έναν άξονα στον οποίον κινούνται φορτηγά από τα Βαλκάνια και την Τουρκία με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται υπερβολικά, αφετέρου να μειωθεί το κόστος των διοδίων στις εθνικές οδούς. Ωστόσο, όσο ξεκαθαρίζει η κατάσταση που παραλαμβάνει η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, ίσως επικρατήσουν δεύτερες σκέψεις για τη χρησιμοποίηση των εσόδων από τα διόδια για περιορισμένο διάστημα ώστε να κλείσουν «μαύρες τρύπες» στον προϋπολογισμό του υπουργείου.
Σκέψεις για διόδια στην Εγνατία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
άφησε το σχόλιο σου